Wyszukaj wg modelu

Kategorie

Producenci

Nasi dostawcy części samochodowych

Śledź nas na Facebooku

 

filtr cząsteczek stałych FAP


           Filtr cząsteczek stałych
to filtr w układzie wydechowym montowany razem z katalizatorem zazwyczaj ceramicznym. Zadaniem tego filtra jest ograniczenie przedostawania się niespalonej sadzy do wydechu (czytaj do środowiska). Filtr FAP (Filter A Particulare) to system mokry, w którym do paliwa dodawany jest specjalny płyn EOLYS umieszczony w dodatkowym zbiorniku 5 litrów i wpuszczany do zbiornika z paliwem w stałych dawkach przy każdym tankowaniu paliwa (dlatego Diesla z Fapem należy zawsze wyjeżdżać do końca i tankować do pełna aby ilość dawkowań płynu była możliwie najmniejsza bo nie jest tani). Stosowanie płynu obniża temperaturę spalania sadzy powstających w silnikach Diesla z FAPem.

          Sam filtr jest zbudowany z setek kanalików zamkniętych jednostronnie, przez które przepływają spaliny a sadza zostaje na ich ściankach. Dlatego filtry zapychaja się po jakimś czasie eksploatacji samochodu i muszą się regenerować.

 

rysunek pokazujący zasadę działania filtra FAP

Regeneracja filtra FAP/DPF

           Filtr cząstek stałych wyłapując sadze ze spalin po pewnym czasie zapycha się. O zapychaniu się filtra melduje czujnik różnicy ciśnień montowany na filtrze (nr2 na schemacie), który mierzy różnicę ciśnienia spalin przed filtrem a za filtrem. W celu usunięcia nadmiaru sadzy z filtra trzeba spowodować podwyższenie temperatury filtra do powyżej 500C bo w takiej temperaturze sadza ulega spaleniu. Są na to co najmniej dwa sposoby.

            Regeneracja filtra pasywna, która polega na uzyskaniu odpowiedniej temperatury w filtrze poprzez pracę silnika w dużym obciążeniu. Można to zrobić samemu np jadąc autostradą wymuszając obroty silnika powyżej 3 000 przez około 10 minut. Jeśli ktoś często jeździ trasy to automatycznie czyści filtr FAP i właściwie nie ulega on zapychaniu sadzami.

          Regeneracja aktywna, która również polega na wytworzeniu większej temperatury w filtrze ale taką regenerację przeprowadza sam samochód bez ingerencji użytkownika podczas jazdy. Komputer wymusza specyficzne warunki pracy silnika i osprzętu przez kilka minut, dzięki czemu emituje zwiększone ilości dwutlenku azotu, w celu wytworzenia odpowiedniej temperatury w filtrze i wypala w ten sposób zgromadzone sadze.

          Zapychanie filtra sadzami to jednak tylko część procesu akumulowania czastek stałych. Filtr wyłapuje jeszcze popiół, który nie ulega spaleniu, więc po pewnym czasie odstępy czasowe pomiędzy regeneracjami są coraz krótsze aż filtr zatka się na tyle, że samoistna regeneracja już nie pomaga. Wówczas komputer samochodu sygnalizuje błąd w układzie oczyszczania spalin i następuje konieczność wymiany filtra (niestety drogie) lub oczyszczania poza samochodem. Są zakłady specjalizujące się w takiej regeneracji filtrów cząstek stałych.

Objawy zapchanego filtra FAP

          Jeśli samochód z filtrem FAP eksploatujemy głównie w cyklu miejskim to pewne jest, że co 300 - 500 km będzie wymagał regeneracji aktywnej. Podczas takiej regeneracji zazwyczaj komputer wymusza dodatkowy twrysk paliwa, które może nie całkowicie ulec spaleniu i dostając się do oleju rozcieńczy go. Pogarsza to własności smarne oleju, dlatego do silników w samochodach z filtrem FAP zalecany jest inny olej niż do pozostałych diesli. W citroen/ Peugeot należy stosować TOTAL 5W30 Quartz INEO ECS,a w Renault ELF 5W30 SOLARIS już zastąpiony przez ELF 5W30 EVOLUTION FULLTECH FE.

Zapchany filtr FAP powoduje:

  • ograniczenie mocy czyli np spadek prędkości maksymalnej
  • pogorszenie przyspieszeń na niskich biegach - jakby "opóźniony" pedał gazu
  • częste przechodzenie samochodu w tryb serwisowy, sygnalizowane kontrolką i odczuwane brakiem mocy

 

Przedłużanie żywotności filtra cząstek stałych

         Jest kilka sposobów na przedłużenie żywotności filtra cząstek stałych FAP/DPF. Najogólniej można stwierdzić, że należy tak eksploatować silnik samochodu żeby wytwarzał mało cząstek stałych. Największa emisja sadzy powstaje przy gwałtownym przyspieszaniu na niskich obrotach czyli poniżej pracy turbosprężarki powietrza.

  • delikatnie z gazem na niskich obrotach
  • nie tankować kiepskiego paliwa, które spowoduje zwiększenie ilości sadzy
  • nie wolno stosować biopaliw
  • w miarę możliwości unikać jazdy na krótkich odcinkach
  • stosować olej dedykowany do silników z filtrem FAP/DPF
  • zmieniać olej zgodnie z zaleceniem producenta samochodu - nie przedłużać jazdy na zużytym oleju
  • co pewien czas przegonić samochód na obrotach silnika powyżej 3000
  • przestrzegać zaleceń producenta samochodu
  • usuwać na bieżąco pojawiające się usterki, które mogą mieć wpływ na pracę filtra

 


Zadaj pytanie on-line