Wyszukaj wg modelu

Kategorie

Producenci

Nasi dostawcy części samochodowych

Śledź nas na Facebooku

Łożysko koła w samochodach Citroen, Peugeot, Renault

Ogólnie o łożyskach

  • łożyska stosowane w samochodach mają bardzo wiele zastosowań ale to najważniejsze z punktu poruszania się samochodu to łożyska kół. Łożysko koła pozwala na toczenie się pojazdu bo to właśnie łożysko koła pośredniczy pomiędzy nieruchomą bryłą samochodu a ruchomym obrotowo kołem. Jest to dosyć oczywiste ale ważne w uświadomieniu sobie co dzieje się z tak umieszczonym łożyskiem i jakim siłom podlega jak np nacisk całego ciężaru samochodu czy wysokie obroty kiedy samochód porusza się bardzo szybko.

 

budowa łożyska koła w samochodzie

  • Łożysko kulkowe (element toczny to kulka) jednorzędowe, stosowane raczej w starszych modelach po 2szt na 1 koło, mniej wytrzymałe od stosowanych obecnie dwurzędowych. Za to wymiana była bardziej skomplikowana niż w modelach nowszych

        łożysko kulkowe jednorzędowe    schemat łożyska kulkowego

  • Łożysko stożkowe (element toczny to rolka o kształcie ściętego stożka) jednorzędowe również stosowane raczej w starszych modelach, wytrzymalsze od kulkowego. Stosowane zwykle po 2szt na koło. Trudniejszy montaż bo wymaga utrzymania luzu technicznego pomiędzy bieżnią a rolką zapobiegającego natychmiastowemu zatarciu. Ponadto łożyska stożkowe są łożyskami otwartymi więc wymagają smarowania podczas montażu.

 łożysko stożkowe       schemat łożyska stożkowego

  • Łożysko kulkowe - dwurzędowe, wytrzymałe łożysko z ułatwionym montażem - nie wymaga ustalania luzu ani smarowania bo jest łożyskiem zamkniętym z nałożonym fabrycznie smarem a wewnętrzne bieżnie mają luz również ustalony fabrycznie. Wystarczy poprawne włożenie (wprasowanie) go na miejsce i będzie długo służyć. Zwłaszcza jeśli zastosujemy łożysko oryginalne np produkcji francuskiej SNR / NTN. Łożysko takie zastąpiło wprost stosowanie dwóch oddzielnych łożysk.

 łożysko kulkowe dwurzędoweschemat łożyska kulkowego dwurzędowego

  • Łożysko modułowe np typu piasta, czyli łożysko wykonane razem z piastą koła gdzie zewnętrzną bieżnią jest właśnie piasta. Takie łożyska są droższe od łożysk wykonanych luzem ale są wytrzymalsze i jeszcze prostsze w wymianie a właściwie w montażu fabrycznym w samochodzie więc ze względu na obniżanie kosztów produkcji pojazdów (mniej pracy przy montażu) będą stosowane coraz częściej. W samochodach francuskich bardzo wiele zastosowań. Są to piasty z zębatymi pierścieniami ABSu, z magnetycznymi pierścieniami do ABSu lub do wersji bez ABS.

 łożysko typu piasta

  • Łożysko rolkowe dwurzędowe stosowane równolegle z łożyskami kulkowymi ale o wiele rzadziej, gdzie elementem tocznym jest rolka zamiast kulki. Łożyska te mają zastosowanie w pojazdach o większych wymaganiach wytrzymałościowych.

łożysko rolkowe dwurzędowe

To bardzo uproszczony opis i podział łożysk montowanych w kołach samochodowych, jednak powinien wystarczyć dla tych użytkowników samochodów, którzy dotychczas nie musieli i nie interesowali się łożyskami w swoich samochodach.

W naszej ofercie znajdują się łożyska przede wszystkim oryginalne, francuskiego producenta SNR, NTN, lub szwedzki SKF. Ale można też znaleźć łożyska od innych producentów tzw zamienniki jak np polski CX, chiński GSP, lub tzw brand EXPERT LINE.

W celu dobrania łożyska do swojedo modelu samochodu Citroen, Peugeot, Renault, Dacia proponujemy skorzystać z naszej wyszukiwarki wg samochodów, a w przypadku wątpliwości prosimy o kontakt z podaniem numeru nadwozia VIN.

Można też od razu przejść do kategorii ŁOŻYSKA KOŁA i wybrać właściwą podkategorię, np łożyska typu piasta


Zadaj pytanie on-line