Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Śledź nas na Facebooku
Akumulator kwasowo-ołowiowy – rodzaj akumulatora elektrycznego, opartego na ogniwach galwanicznych zbudowanych z elektrody ołowiowej, elektrody z tlenku ołowiu(IV) (PbO2) oraz ok. 37% roztworu wodnego kwasu siarkowego, spełniającego funkcję elektrolitu.
Akumulator ołowiowy został wynaleziony przez francuskiego fizyka Gastona Planté w 1859 r. Mimo wielu jego wad jest to wciąż najbardziej popularny rodzaj akumulatorów elektrycznych. Występuje w niemal wszystkich samochodach, a także wielu innych pojazdach (np. Melex). Oprócz tego stanowi często jeden z elementów awaryjnego zasilania budynków, zakładów przemysłowych, szpitali, centrali telefonicznych i polowych systemów oświetleniowych.
Typowy akumulator do samochodu osobowego jest zbudowany z 6 ogniw ołowiowo-kwasowych połączonych szeregowo. Każde ogniwo generuje siłę elektromotoryczną (SEM) równą 2,1 V. Cały akumulator generuje zatem napięcie znamionowe równe 12,6 V. Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest bardzo mała, umożliwiając przepływ bardzo dużych prądów. Z tego powodu znalazły zastosowanie jako akumulatory rozruchowe silników spalinowych. W samochodach ciężarowych stosowane są baterie akumulatorów złożone z 12 ogniw o nominalnym napięciu 24 V. Baterie 6V były stosowane w motocyklach, a dawniej w także samochodach (np. Trabant do roku 1983).
Pojedyncze ogniwo składa się z:
tak akumulator definiuje Wikipedia
Trzeba zapamiętać, że w akumulatorze biegun oznakowany jako "-" (minus, czyli niższy potencjał) zawsze pozostaje minusem, (nie wolno tego zamienić) i jest podpięty do tzw masy, zwykle jest to karoseria samochodu, a biegun oznakowany jako "+" (plus czyli wyższy potencjał) zawsze pozostaje przyłączem dodatnim, a to dlatego, że akumulator przechowuje prąd o napięciu stałym, którego przepływ odbywa się od jednego bieguna do drugiego. Bieguny w akumulatorze mają rózne rozmiary aby nie pomylić ich przy podpinaniu klemy, ponadto są wyraźnie oznakowane, a klemy mogą mieć dodatkowo oznakowanie kolorem czerwonym = plus, a kolorem czrnym = minus.
W naszej ofercie proponujemy akumulatory od najlepszych producentów, najwyższej jakości, aby służyły w samochodzie jak najdłużej.
Zanim kupimy nowy akumulator:
Jednak zanim okaże się że akumulator trzeba wymienić, można sprawdzić stan techniczny starego akumulatora. Jeśli jesteśmy w posiadaniu akumulatora zwykłego (obsługowego) trzeba sprawdzić poziom elektrolitu, otwierając korki w poszczególnych celach i ewentualne braki uzupełnić wodą zdemineralizowaną (popularnie destylowaną). To samo dotyczy niektórych wersji bezobsługowych, bo w niektórych nie ma możliwości otwierania i zaglądania do cel z płytami ołowiowymi, dotyczy to zwłaszcza akumulatorów żelowych, lub tych ze specjalnymi matami absorpcyjnymi, w nich niczego się nie uzupełnia bo nic nie ma prawa się z nich ulotnić.
Można następnie sprawdzić (w tych otwartych) gęstość elektrolitu, ale najwcześniej w 30 minut po uzupełnieniu wodą, kiedy elektrolit się zmiesza i ujednorodni. Gęstość 1,28g/cm3 oznacza poprawne naładowanie, a gęstość poniżej 1,25g/cm3 oznacza niedoładowanie.
W akumulatorach w pełni bezobsługowych (bez możliwości otwierania ich) mozna sprawdzić poziom naładowania poprzez pomiar napięcia. Wartość napięcia poprawna, mierzona bez obciążania akumulatora poborem prądu (najlepiej po wyjęciu kluczyka ze stacyjki) powinna wynosić od 12,4 do 12,6V. Wartości niższe od 12,4V oznaczaja niedoładowanie.
Można też sprawdzić wartosć napięcia doładowania akumulatora przy włączonym silniku, które prawidłowe powinno wynosić od 13,8V do 14,8V. Wszelkie odchylenia od tych wartości oznaczają uszkodzenie układu regulacji napięcia na alternatorze. Mogą też oznaczać zaśniedziałe styki na klemach, należy je oczyścić z wszelkich naleciałości i dobrze skręcić.
Akumulator wyraźnie niedoładowany należy jak najszybciej podpiąć pod prostownik i naładować. Lepiej zrobić to w pomieszczeniu, w temperaturze pokojowej. Jeśli jednak z jakiegoś powodu musi się to odbyć w samochodzie, należy bezwzględnie odpiąć obydwie klemy, w przciwnym razie prad ładownia dostający się do ukłądu elektrycznego samochodu moze pouszkadzać różne urządzenia elektryczne.
Jeśli ładujemy akumulator tradycyjny, podczas łoadowania należy otworzyc korki we wszystkich celach aby pozwolić wydobywać się powstających podczas ładowania dużych ilości gazu (mogą rzsadzić zamknięte cele) . Mając zwykły prostownik z nastawianym prądem ładowania należy stosować zasadę: prąd ładowania o wartości 1/10 pojemności akumulatora, czyli akumulator 50Ah ładować prądem 5A. Pełne ładowanie trwa 8 godzin.
Jeśli ładujemy akumulator zamknięty, bezobsługowy, najlepiej użyć do tego tzw ładowarki inteligentnej, automatycznego prostownika, który sprawdza stopień naładowania akumulatora i sam dobiera parametry ładowania a także sam kończy proces ładowania nie dopuszczając do tzw gotowania czyli silnego zgazowania i rozdęcia cel.
Naładowany prostownikiem akumulator podejrzany o mocne zużycie (symptomem jest zbyt szybkie naładowanie, wyraźnie poniżej 8 godzin) można sprawdzić domowym sposobem. Wystarczy naładowany akumulator mocno obciążyć, np rozrusznikiem i sprawdzic do jakiego poziomu spada podczas testu napięcie. Jeżeli spada poniżej 10 V to akumulator jest całkowicie zużyty i kolejne ładowanie niewiele pomoże.
Co należy sprawdzić przy zakupie nowego akumulatora:
Do większości popularnych samochodów stosowane są zwykłe akumulatory, które muszą być wystarczajaco mocne i pojemne aby uruchomienie silnika a później cała eksploatacja urządzeń elektrycznych odbywała się bez niespodzianek. Czyli należy sprawdzić o jakiej pojemności w amperogodzinach Ah potrzebny jest nam akumulator, oraz o jakim prądzie rozruchu w amperach A (auta z silnikami Diesla wymagają znacznie większego prądu rozruchu ze względu na znacznie większe ciśnienie sprężania w cylindrach)
Warto też wybrać akumulator wykonany w technologii bezobsługowej (mniejszy kłopot z ładowaniem itd) oraz sprawdzonej na rynku marki producenta o pewnej gwarancji.
Do nowych modeli samochodów w specjalnych wykonaniach mogą być potrzebne również specjalnie wykonane akumulatory. Dotyczy to pojazdów z systemem automatycznego gaszenia silnika po zarzymaniu (start&stop). Następnie należy zwrócić uwagę na wykonania pojazdów z odzyskiem energii podczas hamowania. Dodatkowe wymagania od akumulatora stawiają też pojazdy o dużej ilości elektryki pokładowej, czyli posiadające takie dodatki jak podgrzewane fotele, dodatkowe odtwarzacze DVD, rozbudowane systemy audio, elektryczne wspomaganie kierownicy itd.
Akumulatory Bosch
Akumulatory produkcji Bosch są podstawową marką w naszej ofercie, sam producent wylicza korzyści wynikające z użytkowania swoich akumulatorów:
Korzyści wynikające z zastosowania technologii PowerFrame:
Budowa akumulatora Bosch przedstawiona jest na ilustracji:
Żywotność akumulatora Bosch w porównaniu z innymi przedstawia wykres:
Więcej szczegółów o budowie akumulatorów Bosch i ich zaletach można przeczytać na stronie producenta Bosch
Jeśli masz problem z dobraniem właściwego akumulatora pomoże w tym wyszukiwarka zaproponowana przez producenta.
Wystarczy kliknąć tutaj WYSZUKIWARKA AKUMULATORÓW
powrót do zakupów w kategorii: elektryczne - akumulatory
Części do samochodów francuskich
zestaw montażu amortyzatora przedniego RENAULT TRAFIC II po 2001r,...
wahacz Renault TRAFIC II/ OPEL VIVARO przedni na stronę prawą, nowy w...
wahacz Renault TRAFIC II/ OPEL VIVARO przedni na stronę lewą, nowy w...
zacisk hamulcowy Renault Master III 2010- lewy przód system hamulcowy...
pistolet wtryskowy Bosch, KCA30SD2/4,...