Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Śledź nas na Facebooku
Nasi dostawcy części oryginalnych:
Historia powstania Firmy Citroen jest bardzo fascynująca, mocno skomplikowana i powiązana z polskimi korzeniami. Nie przedstawimy tu pełego opisu, zainteresowanych odsyłamy do Wikipedii i na oficjalną stronę samego Citroena.
Początkowo firma rodzinna (zamożna żydowska rodzina z Holandii), zajmowała się handlem egzotycznymi owocami, od tego ich nazwisko brzmiało: Limonenman, które w wieku 18-tym nestor rodziny (dziadek Andre, późniejszego założyciela fabryki) zmienił na Citroen. Ojciec Andre, Levie został wysłany do Polski, gdzie poznał Maszę Amelię Kleinman, wziął z nią ślub, aby następnie w 1872r przenieść się na stałe do Paryża. Tutaj w Paryżu urodził się Andre. Jego historia również wiąże się z Polską.
Andre Citroen odwiedzał rodzinę matki w Polsce i często przyjeżdżał do Polski również w interesach. To właśnie wizytując polską fabrykę włókienniczą w Łodzi poznał technologię kół zębatych o daszkowym uzębieniu. W Polsce takich kół używano w maszynach napędzanych siłą wody i pomimo wykonania z drewna ich kształt sprawiał, ze nie uszkadzały się. To zaintrygowało, wtedy już inżyniera Andre, który postanowił skonstruować takie koła ze stali.
Nie jest znana dokładnie historia zdobycia patentu na takie koła, jednakże Andre Citroen zaczął je produkować we Francji we Fauburgu tworząc własną firmę pod nazwą "Engrenages Citroen" . Wtedy powstało też pierwsze i jedyne choć wiele razy zmieniano mu kształt, LOGO firmy tzw szewrony czyli naszywka na mundur w kształcie odwróconej litery V.
Ponieważ zbiegło się to w czasie z ogromnym rozwojem motoryzacji, Citroen na swoje przekładnie daszkowe miał ogromny popyt (jako ciekawostkę można przytoczyć, że takiej przekładni produkcji Citroena użyto na Titanicu).
Mechanizmy Citroena zamawiał także Rolls-Royce do montażu w swoich pojazdach. Produkcja ptrzekładni prężnie się rozwijała co pozwalało na wiele inwestycji. W okresie I wojny światowej Citroen zbudował w Paryżu wspólnie z inwestorem państwowym fabrykę amunicji, wykorzystując swoją wiedzę o liniach montażowych wyniesioną z wizyty w USA u Henry Forda.
Pod koniec wojny Andre już szukał nowych możliwości produkcyjnych i zdecydował się na inwestycję w fabrykę samochodów. W ciągu czterech miesięcy fabryka zbrojeniowa została przestawiona na produkcję samochodów.
Pierwszy model opracowano i zbudowano wg projektu Julesa Salomona. Pierszy Citroen Typ A to czteromiejscowy samochód z czterocylindrowym silnikiem, standardowo wyposażony w elektryczny rozrusznik, elektryczne światła, miękki dach (u konkurencji jako wyposażenie dodatkowe). Dodatkowo premierę samochodu wzmocniono potężną kampanią reklamową co pozwoliło w dwa tygodnie zebrać 16 tysięcy zamówień, na tamte czasy to ogromny sukces.
Od 1921r zaczęto produkcję samochodów z płaską skrzynią, skierowanych do przedsiębiorców. W tym samym roku opracowano Citroen Typ B, z silnikiem 1450cm, szybszy od poprzednika i w pełni wyposażony, lekki i łatwy w obsłudze. Citroen B2 10CV z 1921r wsławił się udziałem w rajdach przez saharę w latach 1922/1923 i przez Afrykę w 1924/1925r.
Wkrótce Citroen wypuścił model samochodu C-5V skierowany specjalnie dla kobiet, był mniejszy, miał mniejszą moc i tylko dwa miejsca, co wówczas było ciekawostką i nowością. Tak więc Citroen pokazał juz wtedy, że będzie inwestował w nowe technologie i tworzył nowinki techniczne.
W tamtych latach powstały też nowe modele C2 i C3 z silnikami 856cm i mocy 11KM z trzybiegową skrzynią.
W 1928r Andre Citroen spotkał się z przedstawicielami polskiego rządu, czego następstwem była budowa w Polsce pierwszej montowni samochodów Citroen. Od 1930r produkowano w Polsce modele C4 i C6 z nadwoziami zamkniętymi. Jednak już w 1932r po podpisaniu umowy licencyjnej z Fiatem, warszawska filia Citroena ograniczyła produkcję, zeby po dwóch latach ją zakończyć.
Jeśli chodzi o silniki wysokopreżne (Diesel) to zaczęto je produkować w Citroenie już w 1930r i montowano w samochodach ciężarowych Citroena. Nie zawsze było dobrze. Nastąpiły przecież lata kryzysu, który dotknął również tę firmę. W 1935r firmę Citroen przejął największy wierzyciel Michelin i uratował fabrykę przed upadłością, a zarazem 250 tys miejsc pracy.
O okresie II wojny światowej w fabrykach Citroena wiadomo tylko, że zostały zbombardowane i produkcji nie było. Po wojnie wznowiono produkcję i już w 1945r wyprodukowano 10 tysięcy samochodów.
Citroen 2CV
W 1949r model 2CV wszedł do masowej produkcji. Miał silnik dwucylindrowy typu bokser, chłodzony powietrzem, oryginalne zawieszenie na poziomych sprężynach i wahaczach, początkowo z 1 reflektorem z przodu. Okrzyknięty "brzydkim kaczątkiem" miał jednak swoich zwolenników, więc produkowano go aż do 1990r. Rozbudowany silnik z 2CV zastosowano w późniejszych modelach Citroena: GS, GSA, LN, VISA, a na bazie 2CV powstały Ami6, Ami8, Dyane, Mehari. W 1952r produkcję 2CV uruchomiono w Belgii i roczna produkcja przekroczyła 100 tys. samochodów.
Citroen DS
W 1955r na targach w Paryżu pokazano model DS. Publoczność była zszokowana. Ekstawagancki opływowy wygląd, niesamowity komfort, półautomatyczna skrzynia biegów, zawieszenie hydropneumatyczne, hamulce tarczowe, ogromny (500L) bagażnik wzbudziły zachwyt co przełożyło się na ponad 12 tysięcy zamówień już w pierwszym dniu prezentacji. W szczytowym okresie w roku 1970 wyprodukowano 103 tysiące tych samochodów. Dołożono nowe modele silników, poprawiano w nowych modelach rózne rzeczy ale zawieszenie pozostało już niezminione, które dawało taki komfort jazdy, że nazywano DS "boginią dróg".
Citroen CX
W 1974 roku Citroen wprowadził do sprzedaży następcę DS - model CX, który również spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem. Przy tym modelu postarano się dopracować linię nadwozia w kierunku uzyskania jak najmniejszego oporu powietrza. Słynna stała się tylna szyba, specjalnie ukształtowana, aby współczynnik oporu powietrza był minimalny. Do dziś sylwetka modelu CX budzi zdziwienie i przyciąga uwagę. Produkcja tego modelu trwała aż do 1991r.
Jest to model szczególnie poszukiwany przez miłośników Citroena, a zwłaszcza odmiana Prestige - przedłużona, ze specjalną przestrzenią na nogi dla tylnych pasażerów.
W tym samym 1974 roku Citroen przechodzi również kryzys ściśle zwiazany z przeinwestowaniem w nowe modele i właściciel firmy, Michelin aby temu zaradzić doprowadza do swego rodzaju połączenia (fuzji) Citroena z Peugeot tworząc koncern PSA. Pozwala to obu producentom na wiele oszczędności. W nowo powstających modelach zaczęto stosować te same silniki, skrzynie biegów oraz tę samą podłogę, czyli to co najdroższe w każdym samochodzie.
Citroen BX
W 1982 roku fabryka Citroen wprowadza na rynek nastepcę modelu GSA, Citroena BX. Również na zawieszeniu hydropneumatycznym, z tarczowymi hamulcami, w niektórych modelach ze wspomaganiem kierownicy, pięcioosobowy w wersji Hatchback lub Kombi. Samochód bardzo komfortowy, przestronny, do dziś utrzymywany w ruchu przez wielu miłośników "Cytrynki".
W 1986 roku Citroen wypuszcza na rynek swojego "malucha" pod nazwą Citroen AX, w wersji 3 drzwiowej ale i 5 drzwiowej. Zdobył on sporą popularność i można go spotkać na drogach nadal w dobrej kondycji.
Citroen XM
W roku 1989 Citroen wprowadził na rynek swoje flagowe auto pod nazwą Citroen XM, z wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami, który jednak już nie przyjął się tak dobrze jak jego poprzednik. To o modelu CX fani Citroena mówili "ostatni prawdziwy Citroen", a model XM naszpikowany nowościami stał się synonimem psucia się i ciągłych poprawek. Z drugiej strony to bardzo komfortowa limuzyna i kiedy już poprawiono początkowe wpadki samochód okazał się bardzo wygodnym i przyjaznym, ale dopiero kupowany na wtórnym rynku jako używany ze względu na cenę.
Pomimo wymienionych początkowych problemów, Citroen XM zdobył w 1990 roku tytuł "samochodu roku" . W 1994 roku wprowadzono XM II, z którego poznikały wszystkie mankamenty pierwszego modelu i ten produkowany był do roku 2000.
W latach 90-tych wprowadzono jeszcze do produkcji takie modele jak: Citroen ZX, Xantia, Saxo, Xsara i Xsara Picasso.
I tu dochodzimy do współczesności ale o tych modelach wspomnimy przy innej okazji opowiadania o Citroenie.
Po szczegóły odsyłamy do Wikipedia.
A zainteresowanych częściami do swojej "Cytrynki" zapraszamy na stronę z częściami. Proponujemy części oryginalne zarówno z sieci Citroena jak i spoza oficjalnej dystrybucji. Części oryginalne Citroen, w pełni spełniające kryteria producenta samochodów, często w cenach zamienników.
Części do samochodów francuskich
zestaw montażu amortyzatora przedniego RENAULT TRAFIC II po 2001r,...
wahacz Renault TRAFIC II/ OPEL VIVARO przedni na stronę prawą, nowy w...
wahacz Renault TRAFIC II/ OPEL VIVARO przedni na stronę lewą, nowy w...
zacisk hamulcowy Renault Master III 2010- lewy przód system hamulcowy...
pistolet wtryskowy Bosch, KCA30SD2/4,...