Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Śledź nas na Facebooku
filtr cząsteczek stałych FAP
Filtr cząsteczek stałych to filtr w układzie wydechowym montowany razem z katalizatorem zazwyczaj ceramicznym. Zadaniem tego filtra jest ograniczenie przedostawania się niespalonej sadzy do wydechu (czytaj do środowiska). Filtr FAP (Filter A Particulare) to system mokry, w którym do paliwa dodawany jest specjalny płyn EOLYS umieszczony w dodatkowym zbiorniku 5 litrów i wpuszczany do zbiornika z paliwem w stałych dawkach przy każdym tankowaniu paliwa (dlatego Diesla z Fapem należy zawsze wyjeżdżać do końca i tankować do pełna aby ilość dawkowań płynu była możliwie najmniejsza bo nie jest tani). Stosowanie płynu obniża temperaturę spalania sadzy powstających w silnikach Diesla z FAPem.
Sam filtr jest zbudowany z setek kanalików zamkniętych jednostronnie, przez które przepływają spaliny a sadza zostaje na ich ściankach. Dlatego filtry zapychaja się po jakimś czasie eksploatacji samochodu i muszą się regenerować.
Regeneracja filtra FAP/DPF
Filtr cząstek stałych wyłapując sadze ze spalin po pewnym czasie zapycha się. O zapychaniu się filtra melduje czujnik różnicy ciśnień montowany na filtrze (nr2 na schemacie), który mierzy różnicę ciśnienia spalin przed filtrem a za filtrem. W celu usunięcia nadmiaru sadzy z filtra trzeba spowodować podwyższenie temperatury filtra do powyżej 500C bo w takiej temperaturze sadza ulega spaleniu. Są na to co najmniej dwa sposoby.
Regeneracja filtra pasywna, która polega na uzyskaniu odpowiedniej temperatury w filtrze poprzez pracę silnika w dużym obciążeniu. Można to zrobić samemu np jadąc autostradą wymuszając obroty silnika powyżej 3 000 przez około 10 minut. Jeśli ktoś często jeździ trasy to automatycznie czyści filtr FAP i właściwie nie ulega on zapychaniu sadzami.
Regeneracja aktywna, która również polega na wytworzeniu większej temperatury w filtrze ale taką regenerację przeprowadza sam samochód bez ingerencji użytkownika podczas jazdy. Komputer wymusza specyficzne warunki pracy silnika i osprzętu przez kilka minut, dzięki czemu emituje zwiększone ilości dwutlenku azotu, w celu wytworzenia odpowiedniej temperatury w filtrze i wypala w ten sposób zgromadzone sadze.
Zapychanie filtra sadzami to jednak tylko część procesu akumulowania czastek stałych. Filtr wyłapuje jeszcze popiół, który nie ulega spaleniu, więc po pewnym czasie odstępy czasowe pomiędzy regeneracjami są coraz krótsze aż filtr zatka się na tyle, że samoistna regeneracja już nie pomaga. Wówczas komputer samochodu sygnalizuje błąd w układzie oczyszczania spalin i następuje konieczność wymiany filtra (niestety drogie) lub oczyszczania poza samochodem. Są zakłady specjalizujące się w takiej regeneracji filtrów cząstek stałych.
Objawy zapchanego filtra FAP
Jeśli samochód z filtrem FAP eksploatujemy głównie w cyklu miejskim to pewne jest, że co 300 - 500 km będzie wymagał regeneracji aktywnej. Podczas takiej regeneracji zazwyczaj komputer wymusza dodatkowy twrysk paliwa, które może nie całkowicie ulec spaleniu i dostając się do oleju rozcieńczy go. Pogarsza to własności smarne oleju, dlatego do silników w samochodach z filtrem FAP zalecany jest inny olej niż do pozostałych diesli. W citroen/ Peugeot należy stosować TOTAL 5W30 Quartz INEO ECS,a w Renault ELF 5W30 SOLARIS już zastąpiony przez ELF 5W30 EVOLUTION FULLTECH FE.
Zapchany filtr FAP powoduje:
Przedłużanie żywotności filtra cząstek stałych
Jest kilka sposobów na przedłużenie żywotności filtra cząstek stałych FAP/DPF. Najogólniej można stwierdzić, że należy tak eksploatować silnik samochodu żeby wytwarzał mało cząstek stałych. Największa emisja sadzy powstaje przy gwałtownym przyspieszaniu na niskich obrotach czyli poniżej pracy turbosprężarki powietrza.
Części do samochodów francuskich
zestaw montażu amortyzatora przedniego RENAULT TRAFIC II po 2001r,...
wahacz Renault TRAFIC II/ OPEL VIVARO przedni na stronę prawą, nowy w...
wahacz Renault TRAFIC II/ OPEL VIVARO przedni na stronę lewą, nowy w...
zacisk hamulcowy Renault Master III 2010- lewy przód system hamulcowy...
pistolet wtryskowy Bosch, KCA30SD2/4,...