Kategorie

Producenci

Nasi dostawcy części samochodowych
{* *}

Śledź nas na Facebooku

Wprowadzenie

          Układ chłodzenia w samochodach służy utrzymaniu odpowiedniej temperatury silnika spalinowego, który bez chłodzenia szybko ulega przegrzaniu. Niejeden użytkownik samochodu przekonał się jak szybko można przegrzać silnik gdy któryś z elementów układu chłodzenia uległ awarii. Wystarczy, że w pompie wody odpadnie jedna z łopatek wirnika, która na dodatek może zatkać jeden z kanałów przepływu płynu chłodzącego aby już po kilku kilometrach takiej jazdy silnik uległ przegrzaniu.

          Przegrzanie silnika zwykle powoduje albo kapitalny remont silnika albo jego złomowanie bo koszty naprawy okazują się zbyt wysokie. Dlatego poprawne działanie układu chłodzenia jest bardzo waże. O tym, że w samochodzie chłodzenie działa poprawnie sygnalizują kierowcy co najmniej dwie rzeczy. Po pierwsze temperatura wskazywana przez miernik (zwykle umieszczony w zestawie zegarów na desce rozdzielczej) jest w przedziale około 90 stopni Celcjusza, a po drugie nie świeci czerwona kontrolka przekroczenia temperatury silnika. Jeśli kontrolka od przekroczenia zaświeci na czerwono nie wolno już dalej jechać bo to oznacza, że za chwilę przegrzejemy silnik i w efekcie go zatrzemy.

Budowa układu chłodzenia z zasadą działania

          W układzie chłodzenia znajduje się wiele elementów, a te podstawowe we wszystkich modelach są te same choć mogą się różnić budową to mają tę samą zasadę działania. Wymienimy elementy układu w ich kolejnych funkcjach i połączeniach. Wlew płynu dokonuje się do zbiornika wyrównawczego płynu, który może być na chłodnicy jako jej element albo zamontowany oddzielnie i połączony z chłodnicą przewodem elastycznym (guma).

         Przed silnikiem a tuż za tzw atrapą w pasie przednim samochodu umieszczona jest chłodnica, która ma co najmniej dwa połączenia z przewodami elastycznymi, zasilający i powrotny albo gorący i zimny, zwykle gorący usytuowany na górze chłodnicy a zimny na dole. Układ chłodzenia jest układem zamkniętym, wypełnionym płynem chłodzącym, w klimacie umiarkowanym zwykle to roztwór czynnika na bazie glikolu nie zamarzający w temperaturach do -30 C. Chłodnica połączona jest przewodem gorącym (górnym) z obudową termostatu a dolnym (zimnym) zwykle z rozgałęźnikiem na bloku silnika lub bezpośrednio z obudową pompy wodnej.

         Pompa wody wymusza obieg płynu w układzie a napędzana jest albo paskiem alternatora albo paskiem rozrządu. Układ chłodzenia ma dwa obiegi, duży przez chłodnicę i nagrzewnicę oraz mały kiedy termostat odcina od obiegu chłodnicę. Tak się musi dziać kiedy silnik jest w fazie rozgrzewania. Dopóki silnik nie osiągnie temperatury pracy układ chłodzenia działa bez chłodnicy. Kiedy silnik uzyskuje temperaturę pracy (zwykle około 85 C) termostat otwiera obieg przez chłodnicę.

        W czasie jazdy chłodnica owiewana powietrzem spoza samochodu łatwo wymienia temperaturę z otoczeniem ale na postoju np w korkach obieg powietrza przez chłodnicę wymusza elektryczny wentylator chłodnicy przedmuchując powietrze pobierane spoza auta przez radiator chłodnicy. We współczesnych modelach samochodów klimatyzacja jest na wyposażeniu w standardzie. Klimatyzacja współpracuje z układem chłodzenia, a w wielu modelach chłodnice klimatyzacji i wodna są zintegrowane.

        Wentylator chłodnicy załączany jest przez czujnik temperatury zabudowany na chłodnicy, który jest równocześnie włącznikiem czyli tzw termowłącznik albo termokontakt. W nowszej generacji samochodów z klimatyzacją wentylatorami sterują moduły elektroniczne. Bez sprawnego wentylatora chłodnicy, szczególnie latem i w korkach narażamy silnik na przegrzanie.

       W układzie chłodzenia, w samochodach z silnikami Diesla znajduje się jeszcze dodatkowa chłodnica oleju zwykle zabudowana na silniku jako podstawa filtra oleju. Uszkodzenie tej chłodnicy może spowodować, że płyn chłodniczy przedostanie się do układu smarowania olejem co jest bardzo groźne i dla silnika i dla turbosprężarki.

       Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego zamykany jest korkiem, który jest jednocześnie bezpiecznikiem ciśnieniowym układu chłodzenia. Ważne! Korek powinien być sprawny, czyli reagować na nadmierne ciśnienie w układzie i powinien być dobierany zgodnie z ciśnieniem otwarcia albo jeśli tego nie znamy (na oryginalnych korkach jest zwykle podane) to trzeba sprawdzić wg numeru nadwozia VIN.

       Wszystkie elementy układu chłodzenia połączone są przewodami elastycznymi i sztywnymi, które muszą być sprawne (szczelne). Wszystkie te elementy można zanleźć w naszej ofercie. W układzie chłodzenia znajdują zastosowanie również rozgałęźniki, obudowy termostatu i pompy wodnej, złączki i opaski montażowe, odpowietrzniki i zaślepki.